Jadłospis

Jadłospis dekadowy 04.05.2021 r.-14.05.2021 r.

Jadłospis 19.04.2021 r.- 30.04.2021 r.

Jadłospis dekadowy 01.03.2021r. – 12.03.2021r.

Jadłospis dekadowy 15.02.2021- 26.02.2021 r.

Żywienie dzieci:

Unikamy błędów żywieniowych

Oto kilka wskazówek, które pozwalają nam uniknąć błędów w żywieniu dzieci w naszym przedszkolu. Kierując się nimi zapewniamy przedszkolakowi jeszcze zdrowsze posiłki na co dzień.

• W codziennym jadłospisie dziecka (w równych odstępach czasu) zaplanowane jest 4 posiłki (wśród nich przynajmniej jeden ciepły).

• Pamiętamy, aby w głównych posiłkach, takich jak: pierwsze śniadanie i  obiad znalazło się źródło pełnowartościowego białka, np. wędlina, mięso, ryba, jajko lub produkt mleczny (ser żółty, twaróg, jogurt naturalny lub kefir).

• W posiłkach uzupełniających (drugie śniadanie, podwieczorek) uwzględniamy przetwory mleczne oraz dodatki warzywne i owocowe.

• Podajemy dzieciom dużo produktów zbożowych, takich jak: grube kasze, płatki (nie tylko kukurydziane), oraz ciemne pieczywo – to doskonałe źródło błonnika pokarmowego!

• Unikamy podawania słodyczy i wysokokalorycznych przekąsek (np. chipsy, paluszki, ciasteczka)

• Ograniczone ilości słodyczy podajemy dzieciom po posiłku głównym, na podwieczorek.

• Unikamy potraw smażonych w głębokim tłuszczu, wybieramy  raczej potrawy gotowane i duszone i pieczone.

• Do posiłków smażonych i duszonych używamy oleju rzepakowego lub frytury, a do surówek i sałatek oleju słonecznikowego lub sojowego.

• Ograniczamy sól – do przygotowywanych potraw dodajemy zioła i delikatne przyprawy.

• W diecie dziecka unikamy słodkich napojów gazowanych i żywności typu fast-food, takiej jak: frytki, hamburgery, cheesburgery, pizza.

• Jeśli dziecko ma jakieś alergie pokarmowe, starannie planujemy menu, aby eliminacja produktów alergizujących nie skutkowała niedoborami składników odżywczych (stosujemy zamienniki) . Dzieci do obiadu zawsze dostają kompot, a w ciągu dnia wodę mineralną niegazowaną.

• Żywienie dziecka jest urozmaicone z wykorzystaniem różnych produktów z każdej z podstawowych grup. W codziennej diecie znajdują się: produkty zbożowe i ziemniaki; warzywa i owoce; mleko i produkty mleczne; mięso, wędliny, ryby i jaja; tłuszcze; nasiona strączkowe .